Hem

Välkommen till Sjöängen!

Sjöängen är ett trevligt villaområde i Trångsund, beläget cirka en mil söder om Stockholm. Området ligger bekvämt nära skolor, dagis och kommunikationsmedel. I Sjöängen finns vacker natur med naturreservat och närhet till populära sommar- och vintersjön Drevviken. Området har ett hundratal villor och några äldre fritidshus. En stor del av villorna är byggda kring år 2000.

Bli Medlem

En förutsättning för att föreningen ska fungera är att så många som möjligt är medlemmar. Om du inte är medlem men vill vara det, betala då in medlemsavgiften (300 kronor) på plusgiro 24 53 06-6  eller via Swish 123 525 09 49. Ange namn, bostadsadress och e-postadress.

Verksamhet 2017

14 maj Vandring i naturreservatet

21 maj Fixardag lekparken

23 juni Midsommarfirande vid Sjöängen

3 september Sjöängsdagen

25 november Vinterloppis

Peter satte Sjöängen på kartan

Tänk er hyreshus vid Drevviken och ett centrum på fotbollsplanen vid badplatsen. Det var så kommunen planerade Sjöängen. Men ett par entusiastiska fastighetsägare, med Peter Weider i spetsen, la sig i kommunens planer och istället växte vårt vackra villaområde fram.

Mitt i Sjöängen bor familjen Weider. När de flyttade hit i slutet av 80-talet fanns här mest sommarstugor och skog med fantastiska kantarellställen. Fastigheterna hade styckats av från Trångsunds herrgård på 50-talet och byggförbud hade rått sedan dess. Och de hade inte mer än flyttat in, när de fick reda på att kommunen tänkte exploatera området. Det talades om ett nytt Flemingsberg. Tillsammans med grannen och vapendragaren Ingemar Sandehult tog Peter Weider kontakt med ansvariga i Huddinge kommun – en kontakt som slutade med att fastighetsägarna idéellt fick ta över hela planeringen.

Ekonomiska föreningen Sjöängen Nova bildades. Ordförande blev Peter:
”Drivkraften var att få bo kvar i ett fint område och att få vara med och påverka. Vi fick till och med bestämma namnet Sjöängen.”

De allra flesta gick med i föreningen och tillsammans fick de ta hand om planeringen, men även de kostnader som handlade om projektering och planläggning. Tillsammans tvingades de ta ett lån på 50 miljoner kronor för att anlägga ett vatten- och avloppsnät, som tidigare saknats i fritidshusområdet.  Sjöängen var då dittills Sveriges största självplaneringsområde och den fick igenom flera krav som t.ex:

• Varje tomt skulle vara minst 1.000 kvm, för att bevara naturen i området.
  • Husen skulle inte vara likadana, för att få variation i bebyggelsen.  Efter mycket hårt arbete förvandlades drygt 100 fastigheter till cirka 350 villor.

”Jag är jättenöjd. Vi bor nära naturen, har nära till stan och det är kul med alla ungar! Jag tror att alla som bor här trivs.”

I framtiden skulle Peter gärna se att området runt stranden utnyttjas bättre. ”Vi hade planer på att bygga en föreningslokal med bastu och även en brygga – något vi inte hann och orkade med.”

Nu är det 20 år sedan Sjöängen Nova bildades och lagom till 20-årsdagen läggs föreningen ned. ”Nu får jag gå med i Sjöängens villaförening istället, avslutar Peter.”
Sofia Frisén